Ikviens atbildīgs vecāks mūsdienās zina, ka bērniņam, dodoties ceļā ar auto, nepieciešams vecumam atbilstošs autosēdeklītis, lai pasargātu viņu satiksmes negadījumā no traumām. Taču plašajā autosēdeklīšu piedāvājumā nereti var apjukt, meklējot piemērotāko krēsliņu savam mazulim.
Svaram vai augumam atbilstošs sēdeklītis
Eiropas Savienībā šobrīd spēkā ir divi paralēli autokrēsliņu sesrtifikācijas standarti, kas attiecīgi paredz krēsliņa atbilstību mazulim vadoties pēc svara – 0+. grupa no dzimšanas līdz 13 kg svaram, 1. grupa no 9 līdz 18 kg svaram un 2/3. grupa no 15 līdz 36 kg svaram. Taču paralēli spēkā ir arī jaunais normatīvs i-Size (R129), kurā ņemts vērā bērna augums – mazākie krēsliņi būs piemēroti bērniem no dzimšanas līdz 87 cm augumam, bet 1. grupas krēsliņš bērnam līdz 105 cm augumam. Jaunais standarts ne vien nosaka citus ierobežojumus bērna pārvadāšanai, bet arī stingrākas prasības autokrēsliņu ražotājiem, lai pasargātu bērniņa galvu un kaklu gan frontālās, gan sānu sadursmēs. Šis likums arī nosaka, ka bērniņš vismaz līdz 15 mēnešu vecumam jāpārvadā ar skatu pretēji braukšanas virzienam, jo ir pierādīts, ka bērna pārvadāšana ar skatu pretēji braukšanas virzienam līdz 9-12 mēnešu vecumam, kā tas bijis līdz šim, nav pietiekami droša, rekomendējot saglabāt atmugurisku pārvadāšanas pozīciju maksimāli ilgi – līdz 3 gadiem un ilgāk.
Drošāk braukt ar skatu pretēji braukšanas virzienam
Gan drošības speciālisti, gan mediķi atzīst, ka visdrošākā pozīcija bērnam automašīnā ir ar skatu pretēji braukšanas virzienam jeb atmuguriski. Piemēram, mūsu kaimiņzemē Zviedrijā, bērnus atmuguriski pārvadā minimums līdz 3 gadu vecumam, bet nereti pat daudz ilgāk, pateicoties kam ir izdevies sasniegt būtiski labākus rādītājus ceļu satiksmes drošībā bērniem pirmsskolas vecumā – aptuveni 92% bērnu negūst vērā ņemamas traumas pat nopietnos ceļu satiksmes negadījumos, kamēr citur Eiropā līdz pat 40% bērnu vecumā līdz 4 gadu vecumam ir nepieciešama hospitalizācija pēc sadursmes. Tātad arī statistikas dati norāda uz to, ko speciālisti secinājuši pētījumos – braukt ar skatu pretēji braukšanas virzienam ir 5 reizes drošāk.
Iemesli, kādēļ bērni ar skatu braukšanas virzienā neglābjami cieš autoavārijā vairāk ir balstīti fizikā un bērna anatomijas īpatnībās:
- statistikas dati rāda, ka sadursmes visbiežāk ir frontālas (līdz pat 80% reģistrēto negadījumu) – respektīvi, automašīna ar škērsli (citu automašīnu vai citu objektu) saduras ar priekšu, kā rezultātā notiek momentāla apstāšanās. Šīs avārijas ir ne vien visbiežākās, bet arī visbīstamākās, jo tās parasti ir lielākā ātrumā un triecieni ir nozīmīgāki. Un šajā pēkšņajā un nesaudzīgajā ātruma maiņā iedarbojas fizikas likumi – viss, kas atrodas auto salonā, ar lielu spēku turpina kustību iepriekšējā virzienā – tātad lido uz priekšu, t.sk. arī automašīnas pasažieri.
- šādā situācijā bērnam par sliktu iedarbojas viņa anatomija, jo bērni nav miniatūri pieaugušie. Kamēr pieaugušā galvas masa ir apmēram 6-8% no ķermeņa svara, mazuļiem 8-9 mēnešu vecumā vairāk kā 25%. Un mugurkauliņš vēl ir mīksts un nepārkaļķojies – līdz 3 gadu vecumam tas faktiski ir skrimšļu mīkstumā un pavisam apkaļķojas tikai līdz pubertātes vecumam. Tāpēc traumas, pat nelielas sadursmes gadījumā, ir daudz nopietnākas kā pieaugušajiem. Un bērns var ciest pat tad, ja nekāda sadursme nav notikusi, jo šoferis ir paspējis nobremzēt, bet bērnam straujas bremzēšanas treiciena rezultātā var satraumēties spranda un būt nopietni smadzeņu bojājumi.
Šo iemeslu dēļ bērni, kuri brauc ar skatu atpakaļ, ir būtiski labāk pasargāti sadursmē, jo ar inerci tiek iespiesti dziļāk krēsliņa atzveltnē un pasargāti no postošā sadursmes trieciena, jo slodze tiek novirzīta visā autokrēsliņa atzveltnes laukumā. Gluži pretēji, braucot ar skatu uz priekšu, vairākiem 100 kg līdzvērtīgo slodzi saņem mazuļa kakliņš. Tieši tādēļ 9 no 10 bērniem, braucot atmuguriski, tiek pasargāti no traumām!
Autosēdeklīši ar skatu atpakaļ kļūst populāri arī Latvijā
Arī Latvijā pēdējos gados arvien populārāk kļūst izvēlēties drošāko bērna pārvadāšanas veidu – ar skatu pretēji braukšanas virzienam jeb Extended Rear Facing (ERF). Latviksi tas nozīmē ilgāka bērna pārvadāšana atmuguriski – ar vārdu “ilgāka” saprotot ilgāk, nekā tas bijis ierasts līdz šim.
Par ERF autokrēsliem var uzskatīt tos, kas ļauj braukt ar skatu atpakaļ līdz 18 kg vai 25 kg svaram, kas atbilst attiecīgi 4 un 7 gadu vecumam. Vieni no populārākajiem šajā kategorijā ir Zviedrijā ražotie Axkid firmas sēdeklīši, kuri ļauj bērniem automašīnā braukt droši līdz pat skolas vecumam. Īpaši iemīļots ir Axkid Minikid sēdeklītis, kas tikko aizstāts ar jaunu uzlabotu modeli Axkid Minikid 2.0. Šis krēsliņš var lepoties ar pasaulē sīvākā sēdeklīšu testa Zviedrijas satiksmes drošības institūta veikto “Plus test” atzinīgu vērtējumu. Tas ir pirmais atmuguriski braucamais autosēdeklītis, kuram ir īpaši patentēta sānu aizsardzības sistēma ASIP, kā arī automātiska galvas balsta un drošības jostiņu regulēšanas sistēma, kas nodrošina bērna pareizu piesprādzēšanu krēsliņā. Latvijā šos un citus ERF autosēdeklīšus iespējams apskatīt un iegādāties “muki.lv” veikalā Rīgā, Tērbatas ielā 45a. Ar papildus informāciju varat iepazīties www.muki.lv